sobota, 10 września 2011

Komondo Expo#10 - Newsy i Dodatek Specjalny: Magic: the Gathering

Komondo Expo#10
Witam!

Nareszcie żegnaj szkoło! Przez ostatnich parę dni trochę nie wyrabiałem - musiałem się uczyć i publikować(głównie newsy, ale sporo też napracowałem się przy Dodatku Specjalnym. Lecz dość już narzekania - jak już kiedyś mówiłem ten blog jest po to by mnie motywować do roboty.
Dzisiaj obiecam, że od czytania działu Newsy rozbolą was oczy - na prawdę dużo nowości pojawił się na rynku gier. Wszystkie strony, które odwiedzam i przeczesuję w poszukiwaniu aktualności jakby zmówione, wyprodukowały porządny kawał tekstu - tak na prawdę chyba tylko wydawnictwo Gramel odpuściło sobie ten dzień, ale jest to zapewne spowodowane bardzo intensywną pracą nad nowymi dodatkami, więc wybaczmy chłopakom. 
Jeśli jesteś w stanie dalej czytać to czeka Cię lektura drugiego numeru Dodatku Specjalnego poświęconego kartą z nowego setu do Magic: The Gathering - Innistrad. Spodobała mi się taka forma prezentowania nowości od Wizarda. Zapraszam więc do obejrzenia kart, przeczytania ich angielskiego oraz polskiego tekstu i zapoznania się z moim komentarzem. 

Niech wasze oczy pozostaną nawilżone!!!

Newsy
czyli przekazane przez Diliosa:

Wydawnictwo Portal:
  • Internet w siedzibie Portalu
Z notki na stronie wydawnictwa możemy dowiedzieć się, że redaktorom w końcu udało się uprosić TP i otrzymali dostęp do internetu. Przypomniano o dodatkowych zasadach do Neuoroshimy Tactics dotyczących toksycznych chmur utrudniających rozgrywkę. Od druku wróciła cała masa rzeczy(karty do gier Pret-a-Porter i Nowa Era). W notatce zawarto informacje, gdzie w najbliższych dniach będziemy mogli spotkać pracowników wydawnictwa prezentujących najnowsze produkty. Poza tym pochwalono się kilkoma recenzjami - dwie to już świetnie wam znane recki z serwisu Outpost. 
Więcej na:
http://www.wydawnictwoportal.pl/2011/09/portal-blog-31/

  • Wysyp turniejów i prezentacji Neuroshimy Tactics 
Sezon rozgrywek Tacticsa można uznać za otwarty! Chłopaki z Portala robią wszystko co w ich mocy by stworzyć, jak oni to nazywają bazę graczy i chyba są na najlepszej drodze by ów baza była bardzo obszerna. Na stronie dostępna jest cała lista neuroshimowych eventów - możemy się z niej dowiedzieć co, gdzie i kiedy będzie organizowane w ramach propagowania NST. 
Więcej na: 
  • Trujące chmury zaktualizowane 
Być może pamiętacie news o którym pisałem kilka dni temu - Portal postanowił publikować co kwartał jakiś wyjątkowy materiał, który będzie urozmaicał rozgrywkę w Tacticsa - zmiany w zasadach, scenariusze itp. Pierwszym takim pdfem były Trujące chmury - dodatek wprowadzał do gry kilka rodzajów zabójczych oparów. Widocznie NST już pozyskał serca kilku ambitnych i kreatywnych fanów, gdyż właśnie na podstawie komentarzy graczy, Portal poprawił i ulepszył swój dodatek.
Więcej na:
  • Recenzja Agentów Molocha
Przy okazji newsa dotyczącego Rebel Times mogliście się tego dowiedzieć, ale jeśli nie czytaliście go to Portal wam to powie - własnie w magazynie Rebela oprócz wielu innych recenzji można również przeczytać artykuł o Agentach Molocha. 
Więcej na: 

Wolsungeria
  • Bomba na wyścigach!
Na serwisie Wolsungeria pojawił się nowy scenariusz do gry fabularnej Wolsung. Przygoda "Bomba na wyścigach! będzie wymagała od graczy poprowadzenia śledztwa, które wyjaśni kto jest odpowiedzialny za incydent podczas gonitwy koni - tytułową bombę. 
Więcej na:

 Gry planszowe u Wookiego
  • Recenzja gry Arena Albionu
Łukasz Woźniak w swoim 112 odcinku videocastu zerka okiem na grę wydawnictw Kuźnia Gier oraz PROGLOBAL. Niestety po obejrzeniu recenzji możemy się dowiedzieć, że ten produkt jest żenująco słaby i granie w niego było dla Wookiego katorgą. Gra dostała 2/10 i została spalona w piecu przez recenzenta zaraz po nakręceniu odcinka. 
Więcej na:

Gryfabalurne.tv
  • Prelekcja "Gracz Grozy"
Na blogu Krzysztofa Barańskiego ukazała się prelekcja dotycząca sesji grozy, a konkretnie roli gracza w takiego typu spotkaniach. Khaki porusza ważny aspekt gier fabularnych - nie wszystko zależy od Mistrza Gry. Jest to swego rodzaju rewolucyjny pogląd, gdyż zakłada że gracze swoimi pomysłami i działaniami mogą pomóc MG wykreować ciekawą historie. Niby nic nowego, ale Khaki podkreśla, że jeśli ktoś ma ochotę bać się na sesji to musi się do tego odpowiednio nastawić(przygotować) zarówno mentalnie jak i fizycznie. Bloger Barański, Mistrzom Gry natomiast zaleca - nie jak Hitchcock, który zaczynał z pompą i później było już tylko groźniej - stopniowanie dawek strachu dostarczanym swoim graczom.  
Więcej na: 

Wydawnictwo Galmadrin
  • Zapowiedź gry Ars Magica
Aż raduję się dusza kiedy słyszy się, że sławne na cały świat tytuły są wydawane w języku polskim. Do oferty wydawnictwa Galmadrin wkrótce ma dołączyć gra Ars Magica. W skrócie jest to gra fabularna w której gracze wcielają się w rolę magów prestiżowego Zakonu Hermesa. Rzecz dzieję się w dobrze nam znanej średniowiecznej Europie, tyle że nieco zmienionej - na Starym Lądzie w Ars Magice można spotkać stworzenia z mitów, legend, a także biblijne anioły i diabły. Gra umożliwia wcielenie się w postacie adeptów magii, którzy posługując się mocą pięciu różnych, magicznych kręgów kreują swoje własne zaklęcia. 
Więcej na:

 Polter.pl
  • Recenzja Cthulhu Invictus
Paweł "Chimera" Cybula napisał recenzje dodatku do Zewu Cthulhu. Cthulhu Invictus to podręcznik, który rozszerza uniwersum mitów Lovecrafta i daje możliwość rozegrania sesji w klimatach antycznego Rzymu. Recenzja jest naprawdę bardzo dobrze napisana i obszerna - po lekturze artykuły mamy wrażenie, że znamy wszystkie plusy i minusy dodatku oraz mniej-więcej znamy jego zawartość. Cthulhu Invictus dostał od Chimery 6/10. 
Więcej na:
  • Wieści z Wybrzeża
Niezastąpiony Tomasz "Radnon" Cybulski dostarcza nam sprawozdanie z działań wydawnictwa Wizards from the Coast. Aktualizacje Czarodziejów zainteresują głównie fanów D&D. 
Więcej na:
  • Z pamiętnika młodego Mistrza: Krok pierwszy - przełam się
Rafał "Natahriel" Cholewa na łamach Poltera prezentuje pierwszą część z serii Z pamiętnika młodego Mistrza. Z lektury tego tekstu można wysnuć, że będzie to zbiór artykułów, który ma pomóc początkującym Mistrzom Gry odnaleźć się w nowej dla nich funkcji. Mimo iż tekst zamieszczony jest w dziale DnD to jest on na tyle uniwersalny, że będzie przydatny Mistrzowi dowolnego systemu. Pierwsza część traktuje o tym jak przygotować się do naszej pierwszej sesji RPG. 
Więcej na:
  • Planszówki w grze przeglądarkowej
Została uruchomiana beta nowego serwisu o grach towarzyskich. Tym razem nie jest to jednak jedna z wielu, podobnych do siebie stron. Serwis Boardgaming ma charakter gry przeglądarkowej - użytkownicy tworzą sobie postacie - profile. Informując o nowościach, recenzując gry i robiąc setki innych przydatnych rzeczy zdobywają punkty doświadczenia, które mogą wydać na specjalne zdolności. RPGowcy korzystający z serwisu będą się czuli jak ryby w wodzie. Szkoda jedynie, że portal jest anglojęzyczny - z drugiej strony jest to pretekst do szlifowania angielskiego i okazja do promowania polskich gier na zagranicznym polu. 
Więcej na:
  • Recenzja Battlestar Galactica 
Tomasz "'!Blob!'" Dzierżek zamieścił na Polterze recenzje gry planszowej Battlestar Galactica. Recenzja jest bardzo obszerna i po jej lekturze mamy duże pojęcie o tym na czym polega rozgrywka. Battlestar to gra kooperacyjna - mamy graczy ludzi, którzy razem starają się doprowadzić ich statek do ziemi obiecanej, a zamaskowani agenci złych Cylonów będą im w tym przeszkadzać. Gra dostała 9/10.
Więcej na:
http://planszowki.polter.pl/Battlestar-Galactica-Gra-Planszowa-c23444
  • Zapowiedź jesiennych tytułów Kuźni Gier
Notka Artura "GoldenDragona" Jaskólskiego informuje nas o dwóch grach, które Kuźnia Gier zamierza zaprezentować na niemieckich targach w Essen. Kuźnia przygotowała dwa tytuły - Alcatraz i Top-A-Top. Pierwszy produkt to gra kooperacyjna - gracze muszą razem współpracować, żeby udało im się wyjść z więzienia, niestety nie wszyscy zdołają uciec, gdyż ktoś musi się poświęcić. Top-A-Top to natomiast party game w której gracze muszą wykonywać różne czynności, które występują na kartach. Za każdą poprawnie wykonaną czynność, gracz odrzuca kartę, a za pomyłkę zgarnia cały stos odrzuconych kart. Wygrywa ten kto najszybciej pozbędzie się kart trzymanych w ręce. 
Więcej na:
  • Informacje na temat gry Świat Dysku: Ankh-Morpork
Na Polterze można przeczytać notkę dotyczącą gry Świat Dysku: Ankh-Morpork. Joanna "Senthe" Falkowska informuje nas, iż wydawnictwo Phalanx Games opublikowało w internecie instrukcje i Kartę pomocy gracza oraz to, że sama gra jest dostępna w przedsprzedaży w sklepie Rebel.
Więcej na:
  • Recenzja gry Dobble
Dobble to party game wydana przez wydawnictwo Asmodee, a wydawca na rynek polski jest wydawnictwo-sklep Rebel. Z recenzji napisanej przez Daniela "ScripteraYode" Oklesińskiego możemy dowiedzieć się, że gra polega na wyłapywaniu par na okrągłych kartach - na każdej karcie jest osiem przedmiotów i przy analizie dwóch kart możemy zauważyć tylko jedną parę. A więc musimy być szybsi niż reszta graczy, uważnie śledzić karty i wskazywać pary. Gra dostała 8/10.

Dodatek Specjalny
Magic: the Gathering
Wydawnictwo Wizards from the Coast puściło w wir internetu kolejne przykładowe karty z nowego dodatku Innistrad, więc należałoby uzupełnić Dodatek Specjalny z poprzedniego postu. Forma nie będzie zbytnio różnić się od pierwotnej wersji - grafika z kartą, tłumaczenie na język polski i mój komentarz co do przydatności karty. Ja sam przetłumaczyłem angielskie wersje kart, przy tekstach po niemiecku, francusku czy chińsku pomogłem sobie ich przekładem na angielski, który można znaleźć na Polterze. Tyle tytułem wstępu, do dzieła!

 Karty

Tłumaczenie:
Karta dwustronna
  • Thrabeński Wartownik(Thraben Sentry)
Czujność(Vigilance)
Jeśli jakaś inna jednostka, którą kontrolujesz umrze, możesz poddać Thrabeńskiego Wartownika(Thraben Sentry) transformacji. 
  • Thrabeńska Milicja(Thraben Militia)
Tratowanie(Trample)

Komentarz:
Mocna karta - ma wiele plusów: niski koszt w stosunku do mocy po transformacji i zdolności Czujność(Vigilance) i Tratowanie(Trample). Pewnego rodzaju zaletą tej karty jest to, że jeśli przeciwnik nie będzie chciał pozwolić na transformacje naszego stwora to na pewien czas odpuści sobie atakowanie naszych potworów. Patrząc na siłę i umiejętność jaką posiada Milicja można by odnieść wrażenie, że jest to kreatura o kolorze zielonym - karta najbardziej będzie pasować do biało-zielonego koloru talii. 

Tłumaczenie:
Latanie(Flying)
Tak długo jak kontrolujesz jednostkę Człowieka(Human), Anielski Nadzorca posiada Odporność na Klątwy(Hexproof) i jest Niezniszczalny(Indestructable)
Komentarz:
Ocena tej karty zależy od tego jak dużo w naszej tali jest jednostek Ludzi(Human), jeśli będzie ich sporo to jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że prawie zawsze Anielski  Nadzorca(Angelic Overseer) będzie niemal nie do pokonania. Nawet bez swoich umiejętności, będąc tylko silnym, latającym potworem jest to dobra karta - tyle, że za droga. Podsumowując: Jednostka jest dobra dla talii z przewagą białych Ludzi(Human).


Tłumaczenie:
Połóż znacznik na polu bitwy. Będzie to kopia wskazanego potwora, którego kontrolujesz.
Wspomnienie(Flashback) - Możesz zagrać tę kartę prosto z twojego cmentarza za cenę umiejętności Wspomnienie. Później wyrzuć tę kartę poza grę. 
Komentarz:
Bardzo, ale to bardzo dobra karta. Jeśli mamy na polu bitwy kreaturę, która kosztuje pięć czy osiem many i jest wszechmocna to za drobne trzy punkty many, wydane na Gdaczący Duplikat(Cackling Counterpart) uzyskamy olbrzymią przewagę nad oponentem. Poza tym, że czasem nie będzie mieć na stole niczego interesującego do skopiowania to nie widzę minusów, które skłoniłyby do odrzucenia tej karty. 

Komentarz:
Przedstawiciel rzadkiej grupy kart, które nie mają żadnej zdolności. Jednostka względnie tania, jednak znajdą się niektórzy twierdzący, że powinna kosztować jedną manę. Według mnie nie jest to karta warta uwagi - jak wiemy z wcześniej pokazywanych kart, talia czarna czy niebieska ma pełno kart, które przyzywają Zombich(Zombie) niemal za darmo. Klasyczny zapychacz talii, jeśli właściciel nie ma pomysłu co by tu jeszcze dołożyć. 

Tłumaczenie:
Zatapuj kartę. Otrzymasz za to jeden punkt many do twojej puli many. 
Wydaj dwie many dowolnego koloru, jedną zieloną i jedną białą manę oraz zatapuj tą kartę by każdy kontrolowany przez Ciebie stwór został wzmocniony o 1/1. 
Komentarz: 
Ze względu na zdolność land będzie częstym składnikiem talii zielono-białej - innym kolorom będzie obojętne czy mają tą kartę czy swój normalny land. Kolejna już karta pokazująca, że zielony i biały mają się ku sobie. 

Tłumaczenie: 
Karta dwustronna
  • Ulvenwaldzcy Mistycy(Ulvenwald Mystics)
Jeśli w poprzedniej turze nikt nie zagrał czaru to na początku tej tury poddaj Ulvenwaldzkich Mistyków(Ulvenwad Mystics) transformacji.
  •  Ulvenwaldzcy Pierwotni(Ulvenwald Primordials)
Wydaj jednej punkt zielonej many. Pozwoli Ci to zregenerować Ulvenwaldzkich Pierwotnych(Ulvenwald Primordials). 
Jeśli w ostatniej turze gracz zagrał dwa lub więcej czarów to w tej turze poddaj Ulvenwaldzkich Pierwonych(Ulvenwald Primordials) transformacji. 
Komentarz:
Jak zwykle w przypadku kart dwustronnych - cena za pierwszą wersje karty to mały rozbój, ale już jakbyśmy mieli wydać tyle w przypadku stwora po transformacji, za bardzo byśmy się nie zastanawiali. Ale nie należy zapominać, że ceną jaką płacimy za tą kartę jest jeszcze ryzyko, że dogodne do transformacji okoliczności nie zajdą. W tym przypadku są to dosyć duże wymagania. Rzadko zdarza się tura bez jakiegokolwiek zaklęcia. Polecam tą kartę tym którzy lubią ryzykować i mają niezbędne do tego szczęście. 

Tłumaczenie: 
Karta dwustronna
  • Dręczony Parias(Tormented Pariah)
Jeśli w poprzedniej turze nie zostało zagrane żadne zaklęcie to na początku tej tury poddaj Dręczonego Pariasa(Tormented Pariah) transformacji. 
  • Szalejący Wilkołak(Rampaging Werewolf)
Jeśli w poprzedniej turze gracz zagrał dwa lub więcej kart zaklęć to na początku tej tury poddaj Szalejącego Wilkołaka(Rampaging Werewolf) transformacji. 
Komentarz:
Nie ma co się rozpisywać bo karta jest niemal identyczna jak wcześniejsi Mistycy. Komentarz również brzmi podobnie. 

Tłumaczenie:
Zatapuj kartę. Dostajesz jeden punkt many do twojej puli many. 
Wydaj jedną białą manę i jedną niebieską oraz zatapuj kartę. Dzięki temu możesz położyć na polu bitwy, białego ducha o sile 1/1 i zdolnością Latanie(Flying). 
Komentarz:
Pewnie, że zawsze lepiej mieć land, który na dodatek coś robi, niż normalną wersje. Z oczywistych przyczyn karta tylko do biało-niebieskiej talii. Używałbym przyzywania duszków tylko wtedy, gdy przeciwnik nie ma potworów zdolnych blokować latające jednostki i nie mógłby się obronić przed regularnym podgryzaniem co turę. 

Na dzisiaj to wszystko. Widzę coraz bardziej wyraźnie, że jednymi z najlepszych kombinacji będzie talia niebiesko-czarna i biało-zielona. Troszeczkę mi się to nie podoba, gdyż Magic od zawsze słynął z tego, że można było zrobić jaką się talie chciało, jaka najbardziej odpowiadała naszemu stylowi gry i można było świetnie się bawić. A tutaj na prawdę ma się w perspektywie wszystkie idealnie dopasowane, zgrane ze sobą karty niebieskie i czarne(ta armia Zombich) i przy tej fantazji każda inna kombinacja z czarnym, czy niebieski wydaje się bezsensowna. Może trochę dramatyzuje, może w Innistradzie będzie więcej współgrających ze sobą kart - kto wie? Pozostaje nam poczekać do tego 30 września i przekonać się przy otwarciu zakupionego seta. 
Na razie!

Komondo

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz