środa, 7 września 2011

Komondo Expo#9 - Newsy: Polter, Portalowe recenzje, Gryfabularne.tv, Gramel, Cyfrografia i Klanarchia oraz Dodatek Specjalny: Magic: the Gathering

Komondo Expo#9
Witam!

Molochowy konkurs literacki skończył się - w niedziele napisałem bajeczkę w świecie Neuroshimy i wysłałem ją chłopakom z Portala. Zobaczymy czy moja praca zdoła coś ugrać w tej twórczej rywalizacji. 
Po pierwszych RPGowych i planszówkowych Newsach, nadszedł czas na wiadomości dotyczące gry karcianej - Magic the Gathering. Będzie ich dużo bo szczerze mówiąc trochę zaspałem - sprawdzałem Polterla regularnie, ale inaczej niż w innych działach najnowsze nowinki nie pojawiały się na samej górze, tam gdzie ich szukałem tylko znajdowały się troszkę niżej. Ale nic się nie dzieje - wszystkie magicowe Newsy, które was ominęły znajdziecie w Dodatku Specjalnym. Dużo się nad nim napracowałem i mógłbym wrzucić go do KK, więc mam nadzieje, że wam się spodoba. 
Ale jak to się mówi w telezakupach: To jeszcze nie koniec! W tym samym dniu debiutują figurkowe gry bitewne - palma pierwszeństwa przypadła Neuroshimie Tactics, myślę że słusznie. Cóż, z dzisiejszym dniem raczej kończą się debiuty w dziale Newsów i zaczyna się ostre szlifowanie, żeby dopracować funkcjonowanie tego działu do perfekcji. 
Zapraszam do lektury:

Newsy
czyli dostarczone przez gazeciarza:

Wydawnictwo Portal
  • Recenzja dodatku "Prawo i Sprawiedliwość"
Ze strony Portalu możemy dowiedzieć się, że w serwisie Outpost ukazała się recenzja najnowszego dodatku do Neuroshimy RPG - "Prawo i Sprawiedliwość". Jak możemy się dowiedzieć ze streszczenia artykułu na portalowskiej stronie i właściwego tekstu na Outpoście (notabene oryginalna recenzja nie jest dużo dłuższa od streszczenia - myślę, że wpływ na to ma mały rozmiar książeczki) dodatek dostarcza nam wiele informacji jeśli chodzi o sferę prawa w Neuroshimie. 
Więcej na:
  • Recenzja Neuroshimy Tactics
Również na Outpoście ukazał się artykuł traktujący o dopiero co wydanej grze wydawnictwa Portal - Neuroshimie Tactics. Tym razem recenzja jest dłuższa i coś mi mówi, że tez miało to związek z obszernością gry. Tactics to figurkowa gra bitewna oparta oczywiście na grze Neuorshima RPG. Gracze mają do wyboru cztery frakcje, które toczą ze sobą walki wśród zgliszczy post apokaliptycznego świata. Jak nowa produkcja gliwickiego studia wypadła pod lupą RaeptaeRa (autor obu tekstów)? Zobaczcie sami!
Więcej na:
Chyba już gdzieś zachwalałem Portal, ale warto to zrobić jeszcze raz, wszak inwencja i zapał redaktorów z Gliwic przy współpracy z fanami jest godna podziwu. Panowie wydają bezpłatne czasopismo internetowe, dyskutują na czatach, organizują konkursy i przede wszystkim wymyślają kolejne materiały - a to wszystko dla fanów. Doświadczali tego wielbiciele Neuroshimy RPG, Strongholda, 51 Stanu i Hexa, a teraz wydawnictwo głaska Tacticsów. Portal zapowiedział, że co kwartał będzie wydawał tak zwany Event - co kwartał będą publikowane artykuły, które zmiej lub bardziej urozmaicają rozgrywkę o nowe reguły, środki fabularne i tak dalej. Szalenie przydatna rzecz dla ludzi, którzy grają tak intensywnie, że przerobili już cały podręcznik i nudząc się potrzebują nowych wyzwań. 
Więcej na:
http://www.wydawnictwoportal.pl/2011/09/pierwszy-event-nst/
http://files.neuroshima.org/NST_Toksyczne_Chmury.pdf

Klanarchia
  • Nowa broń
Na oficjalnej stronie gry fabularnej gry, Klanarchia został zmieszczony kolejny już pdf rozszerzający pewien aspekt systemu. Tym razem dostajemy tekst na temat mechanicznych petard, napisany przez Michała "Skrenga" Macure. Dodatek jest napisany w dobrym stylu, widać że autor ma dużą wyobraźnie - dostajemy kilka rodzajów petard. Są klasyczne granaty, które okalaczeją nam przeciwników, są takie które służą do odwrócenia uwagi wroga bowiem albo coś z nich dymi, albo wydają wysokie dźwięki lub świecą oślepiającym światłem. Warto zainteresować się specjalnymi petardami, doskonałymi na różne splugawione stwory - wilkołaki, demony, wampiry itd. Wszystkie rodzaje granatów są zilustrowane bardzo ładnymi grafikami Sławomira Kostki. 
Więcej na:

Cyfrografia
  • Robotica w promocji
Gra niezwykle kontrowersyjnego Rafała Olszaka ostatnio jest bardzo często promowana. Mam numer CD Action - miesięcznika o gracz, gdzie na dołączonej płytce mogliśmy znaleźć cały podręcznik Robotici w formacie pdf, a więc kupując gazete za ok.18 złotych otrzymywaliśmy cyfrową wersje gry RPG. Od września aż do wyczerpania promocyjnych zapasów będzie można nabyć podręcznik główny w atrakcyjnej cenie 35 złotych. Robotica to system SF w którym możemy wcielić się w klona, robota, cyborga i hiperistotę i będziemy musieli przetrwać trwającą na Ziemi apokalipse, którą sprowadziły na nią złe korporacje. 
Więcej na: 

Gryfabularne.tv
  • Metanika
Od jakiegoś czasu na swoim blogu, Khaki rozpisywał się na temat kostki vs storytelling. Uważałem ten temat za lekko jałowy, gdyż choćby nie wiem ile przytoczylibyśmy argumentów na korzyść jednej ze stron to i tak ludzie, którzy lubią pewne rozwiązania, nie będą słuchać i zostaną przy swoim. Khaki rozłożył nam jednak RPG na aspekty mechaniczne i opisowe i zaprezentował własną mechanikę - Metanikę. Jest to bardzo prosty sposób tworzenia postaci oraz wykonywania testów podczas sesji. 
Więcej na:

  • Konwentowy Spisek
Khaki w dowcipny sposób żartuje sobie z organizatorów konwentów, ale nie dziwi mnie, że Krzysztof ma tak dobry humor, gdyż jego inicjatywa - Master Mind - zdobywa coraz szersze grono zwolenników. Co więcej Khaki i spółka razem ze swoimi materiałami są zapraszani na różne konwenty w celu dawania prelekcji. Zaklepane już są Inne Sfery, ale grupa MM poluje jeszcze na Copernicon. 
Więcej na:

Wydawnictwo Gramel
  • Zaproszenie na konwenty
Praca w wydawnictwie Gramel aż wre - w przygotowaniu są takie tytuły jak: Interface Zero, dodatek do Nemezis oraz Bestie i Barbarzyńcy. Dlatego w tym numerze kuriera nie dostajemy jakichś pdfowych cudów, tylko zaproszenia na konwenty. Na pierwszy, Lajconink możecie czuć się zaproszony również przeze mnie - przyjedźcie do pięknego miasta Kraków w terminie 1-2 października i przeżyjcie kilka niezapomnianych sesji RPG! Jeśli wam mało zaproszeń to Gramel serwuje drugie - na Świdkon w Świdniku. Konwentowcy powinni być zadowoleni. 
Więcej na:
Polter.pl
  • Przygoda w klimatach Warhammera 1ed.
Marcin "Seji" Segit zamieścił na swoim blogu przygodę, która była publikowana w magazynie "Magia i Miecz". Scenariusz nazywa się "Gorzkie żniwa" i ponoć w wersji papierowej miało ohydną szatę graficzną. Jak przystało na Warmłota, przygoda jest mroczna i ubłocona - zaryzykowałbym określenie "trzewikowa".
  • Tomasz "Radnon" Cybulski w służbie Pathfinderowcom
Jeśli chodzi o sprawdzone informacje o nowościach na stronie wydawnictwa Paizo to niezastąpiony jest właśnie Tomasz Cybulski. Dzięki niemu wiem: o nowych koszulkach, taperach na pulpit czy też zapowiedziach nowych produktów i chwała mu za to!
Więcej na:
  • Gra "Cuponk" - niczym wielofunkcyjny kubek
Artur "GoldenDragon" Jaskólski zrecencował kolejną grę planszową - tym razem jest to "Cuponk". Dlaczego nazwałem ją wielofunkcyjnym kubkiem? Gra składa się z kubka, 30 kart i piłeczek - zadaniem graczy jest prawidłowo wrzucić piłkę do kubka co najmniej trzy razy, kto pierwszy to zrobi, wygrywa. Łatwe? W takiej postaci na pewno, ale sprawę komplikują karty, które mówią nam jak dany rzut ma wyglądać. Cuponk to bardzo sprytny kameleon - udaje kubek i grę, grę zręcznością dla dzieci i party game dla nastolatków. Wielofunkcyjny kubek dostał od Artura Jaskólskiego 6/10. 
Więcej na:

  • Zdemaskowane zasady
Na serwisie BoardGameGeek zostały opublikowane zasady do gry Ghost Stories: Black Street, dodatku do GS. Tym razem jeden z graczy stanie się głównym antagonistą - potężnym Wu-Fengiem, a reszta wcieli się w drużynę pogromców duchów. 
Więcej na:

  • Tworzenie się opłaca
Dosłownie! Wydawnictwo Days of Wonder rozstrzygnęło swój konkurs na projekt mapy do swojej gry "Wsiąść do pociągu". Zwycięzców jest dwóch - jeden zaprojektował mapę Azji, a drugi stworzył Indie. Obaj panowie dostali po 10 000 dolarów nagrody. To świetny przykład, że jeśli ma się umiejętności i wizje to powinno się wykorzystywać szanse i zacząć czerpać korzyści ze swojego talentu.
Więcej na:

  • Quentin - komentarze
Na stronie internetowej konkursu możemy znaleźć scenariusze, które uczestniczyły w tegorocznej edycji Quentina. A zaraz pod nimi niebawem powinny znaleźć się komentarze sędziów edycji 2012.
Więcej na:



Dodatek Specjalny
 Magic: the Gathering
Jak już powiedziałem, przegapiłem troszkę newsów na Polterze dotyczących MtG i chciałbym to naprawić. Newsy w ogromnej większości prezentowały nowe karty, które mają się pojawić w najnowszym dodatku do Magica, Innistrad. Przypuszczalna data wydania to 30 dzień września.
Nie będę opisywał wszystkich nowości po kolei jak zwykle, ale zaprezentuję wszystkie dotychczas pokazane karty wraz z polskim tłumaczeniem oraz moim krótkim komentarzem. 

Karty
[ISD] Clifftop Retreat

Tłumaczenie: 
Schronienie na Najwyższym Klifie (Clifftop Retreat) wchodzi do gry tappnięty, chyba że kontrolujesz land Górę(Mountain) lub Polę(Plain).
Zatapuj kartę: Dodaj czerwoną lub białą manę do swojej puli many. 
Komentarz:
Bardzo przydatna karta jeśli chodzi o deck Czerwony-biały. Trudno bowiem sądzić, że posiadacz takiej tali nie będzie kontrolował któregoś z dwóch typów landów. A nawet jeśli zdarzałaby się taka sytuacja, to za cenę przeczekania jednej tury dostajemy kartę, która może nam dać jeden z dwóch rodzajów many. 

Tłumaczenie:
Za każdym razem gdy zagrasz potwora z siłą 2 lub mniejszą, masz możliwość zapłacenia 1 manę dowolnego koloru. Jeśli to zrobisz, będziesz mógł pociągnąć kartę. 
Komentarz:
Patrząc na koszt i siłę powiedziałbym, że ta karta wpasowuje się bardzo w białą talie - brakuje tylko umiejętności flying. Bardzo przydatne mięso armatnie wtedy, gdy nie mamy nic interesującego na ręce oprócz słabych stworów. 

Tłumaczenie: 
Wróć wybraną kartę potwora do ręki jego właściciela.
Wspomnienie(Flashback): cztery many dowolnego koloru i jedna niebieska (Możesz zagrać tą kartę z bezpośrednio z cmentarzyska za cenę równą wartości Wspomnienia. Po zagraniu tej karty w ten sposób wyrzuć ją poza grę. 
Komentarz:
Typowa niebieska karta - bardzo tania, a może cofnąć do ręki wroga bestie, która kosztowała kilka razy więcej. Do tego cecha flashback pozwala nam - jeśli mamy dużo many - zagrać ją ponownie. Warto mieć ją w swojej niebieskiej talii. 

Tłumaczenie:
Latanie(Flying) 
Chorobliwy(Morbid) - Jeśli w tej turze zginął jakiś stwór, na początku końcowej fazy(end step) zniszcz dowolnego stwora, który nie jest demonem. 
Komentarz:
Dobra cena za dobrego stwora. Jeśli nam się poszczęści i dostaniemy sześć landów to dostajemy potwora z flyingiem i dość dużą mocą. Do tego dysponuje on wyjątkową umiejętnością przez co przeciwnik dwa razy się zastanowi czy będzie chciał zabić nam jakiegoś stworka. 

[ISD] Sulfur Falls
Tłumaczenie:
Siarczany Wodospad(sulfur falls) wchodzi do gry tappnięty, chyba że kontrolujesz land Wyspę(Island) lub Górę(Mountain). 
Zatapuj kartę: Dodaj niebieska lub czerwoną manę do swojej puli many. 
Komentarz:
Właściwie to to samo co Clifftop Retreat tyle, że mamy tu inny układ kolorów - niebieski zastąpił biały. Więc zamiast zarekomendować ją do biało-czerwonej talii, polecę Ci ją do niebiesko-czerwonego decka. 


Tłumaczenie:
Akcja za +1: Każdy z graczy odrzuca kartę. 
Akcja za  -2: Wskazany gracz poświęca swojego potwora 
Akcja za  -6: Podziel wszystkie permanentne karty wskazanego gracza, które kontroluje na dwa stosy. Wskazany gracz musi odrzucić jeden ze stosów. 
Komentarz:
Zwykle Planeswalkerzy posiadają akcje, która dodaje im punktów lojalności i która raczej uderza tylko w ich przeciwnika. Tutaj mamy taką prawdziwą czarną kartę, która uderza również w nas, ale za to później możemy liczyć na bardzo duże korzyści. Widać. że ten Planeswalker został wymyślony dla tych którym przeszkadza kiedy przeciwnik posiada za dużo potworów w swoim polu. Myślę, że ta wersja Liliany będzie postrachem wszystkich graczy, którzy w swojej tali mają zielone karty. 

Tłumaczenie:
Kiedy Łowca Potworów(Fiend Hunter) wchodzi na pole bitwy, możesz wyrzucić poza grę dowolnego potwora. 
Kiedy Łowca Potworów(Fiend Hunter) opuszcza pole bitwy, przywróć wyrzuconą kartę z powrotem. 
Komentarz:
Cóż ten potwór jest słaby do ataku, ale może całkiem przyzwoicie spełniać rolę blokera, gdyby nie umiejętność jaką posiada. Jeśli wchodząc wyrzuci z gry jakiegoś potężnego stwora najprawdopodobniej właściciel Łowcy będzie starał się nie angażować go w walkę i utrzymywać przy życiu za wszelką cenę. Myślę, że w większości białych tali, ta karta będzie spełniać rolę, którą w niebieskim decku pełnią spelle i instanty - będzie wyrzucać groźne karty przeciwnika. 

Tłumaczenie:
Potwór nie może być blokowany.
Komentarz:
Jeśli nie szkoda miejsca w talii na inne, potężniejsze jednostki, to gracz powinien wpakować ze dwie, trzy takie karty. Potwór będzie spełniał rolę szczurków - podgryzanie punktów życia co turę. Dla graczy, którzy lubią wojnę okopową, długie, konsekwentne, wymęczone starcia i powolne wykańczanie wroga. 

Innistrad
Tłumaczenie:
Karta dwustronna:

  • Kruiński Wyjęty Spod Prawa(Kruin Outlaw)
Pierwszy cios(First Strike)
Po turze w której nie został zagrany żaden czar, na początku następnej tury poddaj Kruińskiego Wyjętego Spod Prawa(Kruin Outlaw) transformacji.
  • Terror Kruińskiej Przełęczy(Terror of Kruin Pass)
Podwójny cios(Double Strike)
Każdy wilkołak, którego kontrolujesz nie może być blokowany przez mniej niż dwa potwory. 
Po turze w której gracz zagrał dwa lub więcej czarów, na początku następnej tury poddaj Terror Kruińskiej Przełęczy(Terror of Kruin Pass) transformacji.

Komentarz:
Obie karty oddzielnie byłyby bardzo przyzwoite, ale niestety wszystko niszczy umiejętność transformacji, która jest istotą tej karty. Wiadomo dzięki tej cesze dostajemy bardzo potężnego stwora o niskiej cenie many, ale ogromnym minusem tej karty jest to, że powstrzymuje nas ona od rzucania zaklęć, co w przypadku większości talii, a zwłaszcza czerwonej jest niewygodnym ograniczeniem. Nie sztuką jednak jest zaciągnąć pasa i powstrzymać się ze spellami na rzecz instantów i artefaktów, sztuką jest zmuszenie naszego wroga by nie rzucał czarów co na pewno będzie ciężkie do wykonania. Przewiduję, że karta zagrzeje miejsce w taliach czerwono-zielonych, gdzie gracz będzie potrafił zabudować się potworami i rzucać jeden czar na turę. 

Tłumaczenie:
Chorobliwy(Morbid) - Zatapuj kartę, zatapuj dwa niezatapowane potwory, które kontrolujesz. Wystaw czarnego Demona o mocy 5/5 z lataniem(flying) na pole bitwy. Użyj tej zdolności tylko, jeśli w tej turze został zniszczony stwór. 
Komentarz:
Przydatna karta, oczywiście głównie ze względu na umiejętność jaką posiada. Bardzo prawdopodobnym jest, że będziemy w stanie spellem lub instantem zabić jakiegoś stwora przeciwnika, więc umiejętność będzie mogła być aktywna co turę. Zatapowanie trzech kreatur chyba nie jest aż takie straszne za cenę dosyć potężnego, praktycznie darmowego potwora. 

Tłumaczenie: 
Stromkirski Szlachcic(Stromkirk Noble) nie może być blokowany przez ludzi(Humans). 
Kiedy Stromkirski Szlachcic(Stromkitk Noble) zada obrażenia w walce graczowi, zwiększ jego moc o 1/1. 
Komentarz: 
Tani, ale jest przydatny tylko na posiadaczy białych stworów. Rzadko będzie się zdarzać, że zada graczowi kilka ran i jego siła znacznie wzrośnie - prawdopodobieństwo, że oponent inny niż biały będzie miał na polu tylko karty ludzi jest znikome. Przeciw innym kolorom potężnego Szlachcica będziemy mogli wyhodować najpewniej na początku rundy, kiedy przeciwnik nie będzie miał many lub potworów na ręce i będzie odsłonięty. 

Tłumaczenie:
Możesz zapłacić zero many za karty przywołujące Zombi(Zombie). 
Komentarz:
Jeśli grasz niebiesko-czarną talią z dużą ilością kart typu Zombi to ta karta jest dla Ciebie bezcenna. Dla każdej innej kombinacji kolorów będzie to karta zbyteczna. 

Tłumaczenie:
Dołącz do gracza.
Stwory gracza do którego została przyłączona ta karta będą osłabione o 1/1.
Komentarz:
Myślę, że o jedną manę za droga, ale bardzo przydatna karta. Jeśli lubisz zabijać potwory przeciwnika takimi kartami jak Consume Spirit lub niszczycielskimi kartami innych kolorów(czerwony, zielony) to ta karta może wydajnie pomóc. Z resztą pomożesz również swoim potworom w walce z osłabionymi siłami przeciwnika. 

Tłumaczenie:
Na początku twojej tury wystaw X czarnych Zombi(Zombie) o sile 2/2. X to połowa zaokrąglona w dół ilości Zombich(Zombies) jaką już kontrolujesz. 
Komentarz:
Jeśli masz czarną talie naszpikowaną kreaturami typu Zombi i chcesz mieć ich jeszcze więcej inspirując się horrorami to ta karta będzie dla Ciebie przydatna. Kilkanaście Zombich w polu i kilka takich kart na ręce sprawi, że przygnieciesz wroga liczebnie. 

Tłumaczenie:
Latanie(Flying)
Na początku tury, wróć kartę typu Duch(Spirit) z cmentarza do twojej ręki.
Komentarz: 
W podstawce M2012 biała talia nie posiada żadnych kreatur rasy duchów, więc albo wchodzi w grę wprowadzenie białych duchów przez nadchodzący dodatek, albo ta karta ma sens tylko w talii kombinowanej biały plus inny kolor. Gdyby ocenić Aniołka za moc 4/4 i Latanie(Flying) to ta karta jest trochę za droga. 

Tłumaczenie:
Wydaj dwie many: Wskazany gracz wyrzuca kartę z czubka swojej biblioteki na cmentarz. Zagłuszacz Umysłu(Mindshrieker) zostaje wzmocniony o X/X do końca tury. X to zsumowany koszt many, odrzuconej karty. 
Komentarz:
Jeśli nam się poszczęści to dostajemy potężnego, latającego potwora za 4 many i do tego odbieramy przeciwnikowi kartę. Jednak równie dobrze moglibyśmy wydać podobny koszt i mieć  równie mocnego stwora. Dla graczy, którzy lubią element losowy i dreszczyk emocji. 

 Tłumaczenie:
Karta dwustronna:
  • Bezwzględny Garruk(Relentless Garruk)
Gdy Bezwzględny Garruk(Relentless Garruk) ma dwa lub mniej punktów lojalności, poddaj go transformacji. 
Akcja za 0 punktów: Bezwzględny Garruk(Relentless Garruk) zadaje 3 obrażenia wybranemu potworowi. Wskazany stwór zadaje obrażenia Garrukowi o wysokości jego mocy. 
Akcja za 0 punktów: Wystaw zielonego Wilka(Wolf) o mocy 2/2 na pole bitwy. 
  •  Przeklęty Garruk 
Akcja za +1: Wystaw czarnego Wilka(Wolf) o mocy 1/1 i zdolności Dotyk Śmierci(Deathtouch) na pole bitwy. 
Akcja za  -1: Poświęć stwora. Jeśli to zrobisz, przeszukaj swoją bibliotekę by znaleźć dowolną kartę potwora, pokaż ją przeciwnikowi i dołącz do swojej ręki. Przetasuj swoją talie. 
Akcja za  -3: Potwory, które kontrolujesz zyskują zdolność Tratowania(Trample) i ich moc zwiększa się o X/X do końca tury. X to ilość kart potworów na Twoim cmentarzysku. 

Komentarz:
Moim zdaniem bardzo udana dwustronna karta i udany Planeswalker. Już jego podstawowa forma jest przydatna, gdyż daje nam co turę przeciętnego stworka za darmo, co w talii zielonej nie jest bez znaczenia. Grając przeciwko każdej talii, a szczególnie białej mamy szanse na spotkanie stwora o mocy 2 i mniej, więc jest też prawdopodobne, że poddam naszego Garruka transformacji. Druga forma tego Planeswalkera jest już wypisz-wymaluj zieloną kartą, dzięki niemu będziemy mogli przytłoczyć przeciwnika siłą i liczebnością naszego wojska. Czarne wilki będą albo odbierać życie oponentowi, który będzie bał się je blokować, albo właśnie eliminować blokerów. Umiejętność za -3 w sytuacji w której mamy dużo kart potworów na stole i na cmentarzu to gwóźdź do trumny dla przeciwnika. 

Tłumaczenie: 
Każdy z graczy wybiera jednego potwora, którego kontroluje. Reszta stworów zostaje zniszczona. 
Wspomnienie(Flashback) - Za cenę zdolności Wspomnienie, możesz zagrać ten czar z twojego cmentarzyska. Potem wyrzuć tę kartę poza grę. 
Komentarz: 
Moim zdaniem karta przyda się szczególnie przeciwko graczowi posiadającemu karty zielone, gdyż właśnie zielona talia lubi mieć ogrom, silnych kreatur na polu walki. Jednakże przyda się przeciwko innym typom talii. Trochę szkoda naszych potworów, bowiem biała talia również lubi mieć dużo stworów do dyspozycji, ale przeważnie są to jednostki o niskiej mocy. Bardzo przydatne jeśli armia przeciwnika zaczyna nas przytłaczać. 

Tłumaczenie: 
Wystaw trzynaście zatapowanych, czarnych Zombich(Zombie) o sile 2/2 na pole bitwy.
Wspomnienie(Flashback): Możesz zagrać ten czar ze swojego cmentarza, płacąc za niego koszt zdolności Wspomnienie. Później wyrzuć kartę poza grę. 
Komentarz: 
Parę solidnych Zombich(Zombie) w talii, karty Endless Ranks of the Dead oraz ten czar daje solidne podstawy do zrobienia czarnej talii o zapędach decku zielonego czy też białego: przytłoczyć przeciwnika rozmiarem naszego wojska. Jeśli zechcemy mieć armię nieumarłych jak te z wielu horrorów to dzięki kombinacji tych kart możemy to osiągnąć. 

  
Tłumaczenie:
Latanie(Flying)
Kiedy Ognisty Smok(Balefire Dragon) zadaje obrażenia graczowi to zadaje tyle samo obrażeń każdej jednostce, którą kontroluje zaatakowany gracz.
Komentarz: 
Potwór bardzo drogi, ale wart swojej ceny. Możemy być pewni, że pojawienie się tego stwora wzbudzi w oponencie chęć natychmiastowej eliminacji tej karty. Pewne jest również, że nasz przeciwnik desperacko będzie odpierał ataki naszego smoka - nie będzie to jednak łatwe, gdy nie będzie posiadać kart z umiejętnościami Latania(Flying) lub Dosięgnięcia(Reach). Bardzo dobra karta. 

[ISD] Mirror-Mad Phantasm
Tłumaczenie: 
Latanie(Flying)
Właściciel karty Lustrzane Przywidzenie Szaleństwa odrzuca ją do swojej biblioteki i ją przetasowuje. Następnie pokazuje karty z samej góry talii aż nie natrafi na kartę Lustrzane Przywidzenie Szaleństwa. Wtedy gracz wyciąga tego potwora na swoje pole bitwy, a resztę pokazanych kart wyrzuca na swoje cmentarzysko.
Komentarz: 
Dobry stwór latający, który niewiele zniesie, ale za to napsuje dużo krwi. Co do jego zdolności to będzie ona przydatna tylko wtedy kiedy będziemy posiadali jakieś karty, które potrafią wykorzystać to, iż mamy dużo kart na cmentarzu - na przykład wyżej wspomniany Garruk. W przeciwnym razie tylko uszczuplimy sobie talię i narazimy się na przegraną z braku kart. 

 
Tłumaczenie: 
Dołącz tą kartę do potwora. 
Wybrany stwór zostaje wzmocniony o 1/1 i zyskuje umiejętność: Zregeneruj tą jednostkę. 
Komentarz: 
Słowo zregeneruj oznacza tu pewnie, że możemy wskrzesić tą jednostkę z powrotem gdy zostanie ona zabita, tak jak szkieleciki z M2011. Inaczej ta karta nie ma sensu egzystować, ponieważ potwory regenerują się same co turę. 

Tłumaczenie: 
Jeśli zatapujesz tą kartę to dostaniesz jeden punkt many dowolnego koloru. 
Jeśli dasz X punktów many dowolnego koloru, jeden punk many czerwonej i jeden zielonej oraz zatapujesz tą karte to wskazany potwór zostanie wzmocniony o X/0 i dostanie zdolność Tratowanie(Trample). 
Komentarz: 
Z oczywistych względów karta przyda się posiadaczom decku czerwono-zielonego. Jeśli będziemy dysponować dużą ilością many to możemy z każdej karty stworzyć takiego łamacza blokad, że nasz przeciwnik może się nie pozbierać. 

Tłumaczenie:
Jeśli twój Zombi(Zombie) zada obrażenia oponentowi to zamiast odbierać mu punkty życia, odrzuć tyle kart ile obrażeń powinieneś zadać z biblioteki na cmentarzysko. 
Kiedykolwiek karta stwora jest odrzucana z biblioteki na cmentarz, wyłóż na pole bitwy czarnego Zombi(Zombie) o sile 2/2. 
Komentarz:
Do podanego przeze mnie wcześniejszego zestawu do wyczarowywania armii truposzy dodajcie sobie tę kartę - z tym stworem jeszcze prościej będzie wam zdominować przeciwnika. Karta wygląda mi na Must Have dla talii czarno-niebieskiej, dla samej niebieskiej ma sens ze względu na to, że pozbawia przeciwnika kart. 

Tłumaczenie: 
Wyłóż na pole bitwy jednego zielonego Pająka(Spider) o mocy 1/2 z umiejętnością Dosięgnięcie(Reach) za każdego stwora znajdującego się na naszym cmentarzu. 
Wspomnienie(Flashback) - Możesz użyć tej karty ze swojego cmentarzyska za cenę umiejętności Wspomnienie(Flashback). Później wyrzuć tą kartę poza grę. 
Komentarz:
Moim zdaniem jest to Podręczny Krótkotrwały Zestaw Przeciwlotniczy dla zielonego gracza. Krótkotrwały gdyż trzeba by mieć bardzo dużo takich, słabych pajączków by dłużej bronić się przeciwko lotnictwu wroga. A więc dochodzimy do tego, że żeby zagrywanie tej karty miało sens to musimy to zrobić w późniejszej fazie gry, kiedy nasz cmentarz jest odpowiednio wypełniony. Zamiast tej karty wolałbym mieć inne czary dzięki którym nie bronimy się, a to my spychamy oponenta do defensywy. 

Tłumaczenie:
Kiedy zostanie zagrana inna karta Człowieka(Human) wzmocnij Czempiona Parafii(Champion of the Parish) o 1/1. 
Komentarz:
Jeśli masz białą talie z dość dużą ilością potworów rodzaju człowiek to przy szczęśliwym dociągu kart będziesz dysponował potężną jednostką za grosze. 

Tłumaczenie: 
Dołącz kartę do gracza. 
Kiedykolwiek potwór zadaje obrażenia graczowi do którego przyłączona jest ta karta to potwór atakujący zostaje wzmocniony 1/1. 
Komentarz: 
Karta premiująca atakowanie oponenta przez nasze kreatury. Jeśli nie mamy czerwonej talii wyłącznie nastawionej na zadawanie obrażeń poprzez czary, ale mamy troszkę silnych jednostek, do tego może połowę talii stanowią potwory zielone, białe czy na przykład czarne truposze to karta jak najbardziej godna polecenia. 

Tłumaczenie:
Chorobliwy(Morbid) - Kiedy Morkrucka Banshee(Morkrut Banshee) wchodzi na pole bitwy podczas tury w której zginął potwór, wskazany stwór zostaje osłabiony 4/4 do końca tury. 
Komentarz: 
Stwór spełnia rolę, którą spełniała karta z M2011 - Grasp of Darkness. Tyle, że za tamtą kartę nie musieliśmy dodatkowo płacić, a coś mi się zdaję, że żeby skorzystać z umiejętności Banshee będziemy musieli poświęcać własne stwory. Jednak dzięki takiemu osłabieniu możemy eliminować i karty przeciwnika, więc jeśli ma się czarną talie i jakiś inny niszczycielski kolor - na przykład czerwony to ten stwór może być przydatny. 

Tłumaczenie:
W ramach dodatkowej zapłaty za zagranie Ruinatora Skaaba(Skaab Ruinator), wyrzuć poza grę trzy karty stworów z twojego cmentarza. 
Latanie(Flying) 
Możesz zagrać Skaaba bezpośrednio z twojego cmentarza. 
Komentarz: 
Dostajemy na prawdę solidnego potwora z Lataniem(Flying) za śmieszną cenę many i trzy potwory, które i tak już straciliśmy. Bardzo dobra jednostka - kolejna już karta, która każe rozważyć pomysł grania talią niebiesko-czarną. 

Tłumaczenie: 
Zniszcz wybrany land. W Przepaści Piekła(Into the Maw of Hell) zadaje 13 obrażeń wybranej kreaturze. 
Komentarz: 
Karta warta swojej ceny - niszczymy przeciwnikowi land i niszczymy najlepszego stwora, nie mam wątpliwości, że ten czar zniszczy dowolnego potwora jakiego mamy ochotę usadzić. Przydatne szczególnie na spasione jednostki zielonego koloru, ale i też grubasy z innych talii. 

Tłumaczenie: 
Grimgrin, Odrodzone Zwłoki(Grimgrin, Corpse Born) wchodzi na pole bitwy tapnięty i nie odtapowuje się go podczas fazy odtapowywania. 
Poświęć kreaturę. Odtapuj Grimgrina i wzmocnij go o 1/1. 
Kiedykolwiek Grimgrin niszczy potwora przeciwnika, wzmacnia się go o 1/1.
Komentarz: 
Kolejna karta, która wręcz sugeruje nam, że warto grać talią czarno-niebieską. Jeśli będziemy mieć wystarczająco dużo stworów - a w układzie czarny-niebieski i kartami przytoczonymi wyżej na pewno będziemy mieć sporą armię, która co turę będzie większa - nie będzie nam szkoda poświęcać jednostek na odtapowywanie Grimgrina, który po kilku takich poświęceniach i atakach może stać się bardzo, ale to bardzo potężny. 

Tłumaczenie:
Potwory, które wchodzą na pole bitwy, wchodzą na nie jako kopie Esencji Dziczy(Essence of the Wild). 
Komentarz: 
Płacąc jednorazowo sześć punktów many dostajemy zastępy mocnych Avatarów po 6/6. Jest to przydatne kiedy zagrywamy Avatara, a na ręce mamy dużo, słabych potworów, które wchodzą na pole bitwy jako potężne stwory. Istnieje jednak niebezpieczeństwo, że na ręce mamy jednostki, które mają na przykład 8/8 albo przydatne zdolności typu: Dotyk Śmierci(Deathtough) lub Tratowanie(Trample). Wtedy szkoda będzie nam je zmieniać w Avatary i prawdopodobnie będziemy musieli zagrać je a na końcu kartę Esencji Dziczy(Essence of the Wild). Może się jednak zdarzyć, że na prawdę potężne stwory z potężnymi umiejętnościami przyjdą nam już po zagraniu Avatara. Szczególnie polecałbym tą kartę jeśli mamy deck zielony i biały. 

Szczerze mówiąc nie widziałem jeszcze dodatku, którego karty aż tak sugerowałyby nam jakie połączenie kolorów mamy wybrać - może mało setów widziałem. Ale na prawdę - jeśli wybierzemy sobie kolor niebieski to aż żal nie wybrać do niego czarnego bo te kolory, po tym co możemy zobaczyć w zapowiedziach, pasują do siebie jak ulał. Następnie mamy już lżejsze "przymusy" - możemy zauważyć, że zielona talia będzie dobra zarówno z białymi jak i czerwonymi kartami. 
Uważam, że dodatek Innistrad będzie bardzo ciekawy, ale nieco zmuszający graczy do układania właściwych kolorów - inne kombinacje będą po prostu zostawiały wrażenie niewykorzystanego potencjału. 
Mam nadzieje, że spodobał wam się mój dodatek - moje tłumaczenia i komentarze. Może zrobię taki tekst o podstawce M2012, albo już po wydaniu dodatku Innistrad
Kto wie? Do tego czasu możliwym jest, że zakupię kamerkę i prezentacja będzie mogła nastąpić z efektami audio-wizualnymi. Na razie!

Komondo

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz